Choć w obecnym świecie coraz częściej mówi się o zdrowym stylu życia. Wszelkie dane wciąż pokazują, że choroby takie jak cukrzyca czy otyłość są coraz bardziej powszechne wśród ludzi i – co gorsza – dotykają również tych najmłodszych. Globalizacja i rozwój nowych technologii również się do tego przyczynia, bowiem obecna praca sprowadza się głównie do takiej biurowej, czyli siedzącej. Olbrzymi stres, brak aktywności fizycznej, a także niezdrowe jedzenie odciskają swoje piętno w postaci nadmiernych kilogramów.

Najważniejszy jest deficyt kaloryczny

Choć aktywny tryb życia jest niezwykle ważny dla zdrowia i zgrabnej sylwetki to nawet najbardziej intensywny trening nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, jeśli wówczas nie będziemy trzymać się deficytu kalorycznego. Ale co to tak w zasadzie jest? Aby nasz organizm spalał niechcianą przez nas tkankę tłuszczową, musimy spożywać dziennie mniej kalorii, niż powinniśmy. Aby obliczyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne, najlepiej jest się udać w tym celu do dietetyka. Jeśli jednak nie mamy takiej możliwości, śmiało możemy zrobić to w domu za pomocą specjalnie do tego stworzonych stron internetowych. Kiedy już będziemy wiedzieć, jakie mamy zapotrzebowanie kaloryczne, dobrze jest, aby w ciągu dnia spożywać wówczas o minimum 200/300 kalorii mniej. I tu znowu pomocne okażą się specjalne aplikacje czy strony internetowe, które będą mogły liczyć jedzone przez nas kalorie.

Aktywność fizyczna 

Choć jak wspomnieliśmy wyżej, najważniejsza jest odpowiednia dieta, to dobrze jest wspomóc ją dodatkową aktywnością fizyczną. W zależności od dysponowanego czasu oraz swoich możliwości fizycznych każdy powinien dobrać odpowiedni dla siebie rodzaj ruchu, który nie tylko będzie dla niego zdrowy, ale i także będzie sprawiać mu przyjemność. Jazda na rowerze czy rolkach, aerobik, siłownia, pływanie, bieganie czy nawet zwykły spacer w szybszym tempie przyniesie oczekiwane efekty. Aktywność fizyczna jest ważna nie tylko ze względu na swój wpływ na przyśpieszenie metabolizmu, ale i wpływu na ujędrnienie ciała i pozbycie się cellulitu, który nie raz towarzysz nadmiernym kilogramom.

Duża dawka cierpliwości i rozwagi

Choć trzymanie się deficytu kalorycznego, odpowiednio lekka dieta i ruch to niemal pewny przepis na odchudzanie to należy pamiętać, że do tego procesu potrzebny jest czas. Nie należy bowiem zniechęcać się po tygodniu czy dwóch jeśli rezultaty nie będą od razu widoczne. Obecnie twierdzi się, że człowiek na zdrowej diecie odchudzającej powinien chudnąć około pół kilograma tygodniowo! Dlatego jeśli w planach mamy olbrzymią metamorfozę wyglądu należy mieć stale na uwadze, że zrzucenie zaledwie 3 kilogramów może potrwać nawet półtora miesiąca do dwóch.

Najważniejsze są małe kroki

Jeśli prowadzimy niezwykle niezdrowy tryb życia, jemy tłusto i ciężko, a  w ciągu dnia nie mamy ruchu prawie wcale, to pod żadnym pozorem nie powinniśmy od razu z dnia na dzień zmieniać swojego sposobu życia. Gwałtowne zmiany zwiększają ryzyko niepowodzenia w procesie odchudzania. Jeśli więc codziennie jeździmy wszędzie samochodem, warto nie zaczynać od razu spacerów po piętnaście kilometrów, a zwykły spacer do najbliższego sklepu będzie pożyteczną zmianą na lepsze. Podobnie ze zmianą sposobu odżywiania. Jeśli na co odzień spożywamy ogromne ilości słodyczy, fast foodów i jedzenia przetworzonego to warto jest powoli, z tygodnia na tydzień ograniczać powyższe produkty i w ich miejsce wprowadzać zdrowsze zamienniki.

Zamienniki popularnych produktów

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, dobrze jest wprowadzać zdrowsze i mniej kaloryczne zamienniki do swojej diety. Oto kilka pomysłów na alternatywy sprzyjające odchudzaniu:

  • jogurty i śmietany z obniżoną zawartością tłuszczu
  • sezonowe owoce zamiast słodyczy
  • domowej roboty czipsy
  • czekolada gorzka zamiast mlecznej
  • makarony bezglutenowe, zrobione z mąki ryżowej lub warzyw
  • chleb pełnoziarnisty
  • pasta z warzyw typu hummus zamiast masła na kanapkę
  • domowa lemoniada lub soki w miejsce słodzonych napojówJak przyśpieszyć metabolizm?

Produkty przyśpieszające metabolizm warto jest wprowadzić do swojej stałej diety. Zaliczamy do nich między innymi:

  • kurkuma
  • imbir
  • cynamon
  • arbuz
  • czerwona i zielona herbata
  • papryczka chilli
  • kawa
  • siemię lniane

Dietetyk, czy warto?

Podczas czytania powyższego artykułu może przejść przez myśl, że jest bardzo dużo rzeczy, które trzeba wziąć pod uwagę podczas procesu odchudzania. I to prawda. Dla osoby, która pierwszy raz podchodzi do tego tematu, może być ciężko się odnaleźć we wszystkich zmianach. W takim przypadku dobrze jest przemyśleć nad zasięgnięciem porady u osoby wykwalifikowanej. Dietetyk nie tylko wyliczy zapotrzebowanie kaloryczne, BMI, czyli wskaźnik masy ciała, ale i również może ułożyć specjalną dietę dostosowaną do preferencji pacjenta, a także zalecić suplementacje odpowiednich witamin w przypadku diet ubogich np. w mięso. Absolwent studiów dietetycznych może również zalecić wykonanie potrzebnych badań w przypadku problemów z odchudzaniem i skierować nas do odpowiedniego lekarza.